søndag 24. mars 2013

Hvordan skal min bedrift bruke Twitter ?





Hvorfor er Twitter et bra verktøy for nettverksbygging, og hvordan kan du utnytte dette for din bedrift ? Hvordan skjer nettverksbygging på Twitter? Dette er et viktige spørsmål å spørre seg innenfor næringslivet.

Twitter brukes av 180 millioner mennesker hver måned. Ca. 55 millioner meldinger blir lest på Twitter hver dag.  Se statistikk for Twitter. Mulighetene for en bedrift er enorme. Mange tror at man kun roper ut i det store universet på Twitter. Det er feil. Hvis man er flink på nettverksbygging og flink til å lytte vil man treffe de som bryr seg om din type virksomhet og din bedrift. Så uansett hvor liten, hvor stor, hvor lokal eller hvor global din bedrift er, er Twitter viktig for din bedrift.


Kommunikasjon og tilstedeværelse 


Den absolutt viktigste grunnen for at din bedrift skal være på Twitter er kommunikasjon og tilstedeværelse. Å kommunisere med dine kunder direkte på Twitter gir en interaksjon og samhandling mellom din bedrift og dine kunder som man ikke får andre steder. Dine kunder og dine konkurrenters kunder er på Twitter uansett. Fra morgen til kveld bruker de Twitter. Er du en mellomstor, offentlig eller stor bedrift er det mest sannsynlig at personer skriver om bedriften din uten å kontakte den direkte. Da er det viktig å vise sin tilstedeværelse og aktivisere seg i disse diskusjonene.

Et godt eksempel viser Komplett.no her. Her er det en bruker som spør om produkter på Twitter. Brukeren henvender seg ikke kun til komplett.no, men også Hifi klubben. Siden dette ikke er et direkte spørsmål til noen av bedriftene kan hvem som helst av konkurrentene snappe opp og svare på dette innlegget. Her er det Komplett.no som svarer først. Noe som gjør at kunden vil få mer tillit til Komplett.no.






På Twitter kan bedriften lære av sine brukere, få tilbakemeldinger på hvordan bedriften kan forbedre seg, yte rask kundeservice, og gi viktig informasjon til sine kunder.

Kommunikasjon og tilstedeværelse vil gi din bedrift lojale kunder som tar bedriften din seriøst. Er du tilstede og konkurrenten din ikke er der, vil din bedrift ha en fordel som er uunnværlig. 

Ha det gøy!


Det er ofte også viktig å vise at man ikke tar Twitter altfor seriøst. Det å vise at man har det gøy på Twitter skaper også en menneskelig side av din bedrift. Det er ofte godt for dine kunder å vite at det ikke sitter en robot og styrer Twitter kontoen til bedriften. Bruk humor til å kommunisere med dine følgere. Det er en god avveksling mellom tilbud og kampanjer, og det vil treffe kundene dine mye mer.

Bruk av bilder i denne sammenhengen er også viktig. Bilder sier ofte mer enn tusen ord, men i Twitter-sammenheng kan det si mer enn en million ord. Morsomme bilder kan skape en bølge på Twitter som gjør at du får markedsført ditt merkenavn til veldig mange på kort tid. Noen ganger kan ditt budskap treffe så godt at aviser, nettaviser og bloggere skriver om din bedrift.

Kjeksprodusenten @Oreo viste akkurat hvordan det skal gjøres under Super Bowl i USA. I midten av kampen gikk lyset på stadion i 34 minutter. @Oreo team var raskt på banen med følgende budskap på alle sosiale medier:



Dette bildet ble reTweetet 15.000 ganger på Twitter og de fikk 20.000 likes på Facebook. Flere publikasjoner skrev også om saken med overskrifter som "Oreo vant kampen".

Andre bedrifter som er ekstremt flinke på akkurat dette på Twitter er @dunkindonuts og @starbucks. De bruker bilder og humor sammen med saker som engasjerer folk på Twitter.





Få de riktige følgerne


På Twitter er det ikke kvantitet, men kvalitet som gjelder. Selv om mange tror at det er motsatt er det faktisk kvaliteten på følgerne dine som er viktigere enn antallet. Det er bedre å ha 70 engasjerte følgere enn tusen uengasjerte. En engasjert følger kan gi deg mange flere følgere. Følgere som ikke har noen verdi vil ikke gi bedriften din noe verdi. For å finne de rette følgerne kan man bruke ulike verktøy. Les videre under. Men, det finnes også noen enkle måter i Twitter å gjøre dette på.

- Søk etter det tema du ønsker og følg personer som snakker om dette tema. Har du en bra profil vil de sannsynligvis følge deg tilbake.

- Finn de personene som engasjerer seg mye innenfor ditt tema. Se hvem de følger og følg disse.

- Se hvem som engasjerer seg i din konkurrents Twitter feed. Og hvem konkurrenten følger. Følg de som passer seg, men ikke være for aggressiv. Det kan også virke avstøtende.

- Finn diskusjonstemaer som er populære og vis at din bedrift har noe å tilføye. Dette vil få følgere til deg.

Dette har jeg beskrevet mer i mitt innlegg om nettverksbygging på Twitter. Se her:


Engasjer dine følgere


Å engasjere sine følgere eller lesere på Twitter er utrolig viktig for en bedrift. Sett deg inn i situasjonen selv som privatperson. Hvorfor ønsker du å følge en bedrift på Twitter? Hva forventer du av engasjement fra denne bedriften? Du ønsker ikke å følge en bedrift som ikke engasjerer.

Det finnes flere måter å engasjere på. Men, en effektiv måte er å behandle dine Twitter følgere som om de er unike. Det er så lett, men det finnes hundrevis av bedrifter som ikke gjør det. Et eksempel er å sende en personlig melding til en ny følger. Du kan f.eks. gi følgeren en ekstremt godt tilbud eller bare ønske han velkommen som følger av din bedrift.

Unike kampanjer er også et bra virkemiddel. Man kan ha kampanjer som kun åpnes ved at kampanjen blir reTweetet eksempelvis 50 ganger. Såkalte Unlock kampanjer. Eller man kan legge ved kampanjekoder direkte i Twitter meldingen. Gode tilbud og kampanjer vil alltid settes pris på av dine følgere. Det er likvel viktig å ikke overdrive dette. Da føles det ikke unikt lenger.

@Charlotterusse er en klesbutikk for damer som er ekstremt flink til å gjøre akkurat dette. Denne Twitten er tatt fra idag:





Noen ganger kan man også Twittre om saker som ligger utenfor bedriftens kjerneområdet. Det vil skape en bredere følgerbase og også vise at bedriften engasjerer seg i mer enn sitt området. 


Bruk verktøy


Twitter kan fort bli uoversiktlig. Selv om Twitter selv jobber med å gjøre dette bedre finnes det mange verktøy som kan hjelpe deg med å bruke Twitter. Det er absolutt å anbefale å bruke noen av disse. Det kan gi deg større verdi ved bruk av Twitter.




For å få en god oversikt over følgere og Tweets er Hootsuite kanskje det mest populære verktøyet. Tweetdeck er et meget bra verktøy som ligner på Hootsuite og Commun.it er et bra verktøy for å ha kontroll på følgere, samt kategorisere dem. iunfollow er et lett verktøy for å oppdage de følgerene som ikke følger deg tilbake. I verktøyet kan man da lett unfollow disse.
 

For å ha orden på postingen og statistikk på Twitter er Buffer og bit.ly gode verktøy. I buffer kan man automatisere når du ønsker at posten skal sendes ut. Dette kan være effektivt, men husk at det er viktig å følge opp postene dine hvis det er noen som kommenterer de.




InboxQ er et smart verktøy som viser deg oversikten over alle spørsmål som blit stilt på Twitter innenfor de temaene du ønsker. Smarte bedrifter bruker dette slik at de da kan gå raskt inn å svare på disse spørsmålene. På den måten skaffe seg markedsføring.

Statistikk er viktig å følge med på for en bedrift. Campalyst viser deg statistikk fra Twitter igjennom google analytics.




Kommenter gjerne på hvordan din bedrift gjør det bra på Twitter eller tips på hvordan bedrifter skal burke Twitter.