søndag 24. mars 2013

Hvordan nettverksbygge på Twitter ?






Twitter er det ultimate verktøyet for å komme i kontakt med mennesker som har samme interesse og mål som deg selv. Det er 500 millioner brukere på Twitter og det legges til 180 000 brukere hver dag. Twitter skiller ikke mellom ulike land. I Norge er det ca. 300 000 registrerte brukere, men tallet et nok mye høyere enn det. Noen er aktive og flere er passive. 


Hvordan fungerer nettverksbygging på Twitter ?


Mange bruker Twitter til å bygge opp et nettverk både for personlig interesse, til egen læring (PLN) eller for å formidle sitt budskap. Eller alle tre. Her kan man raskt motta og sende informasjon innenfor sin interessegruppe.

Folk som bruker Twitter til Personlig interesse har en personlig agenda med å bruke Twitter. Gode eksempler er f.eks. å følge venner, lokale idrettslag, nettaviser etc. Har man f.eks en lidenskap for sykkel kan man følge Thor Hushovd (@thorhushovd) og Tour de France (@tourdefrance).

Å bruke Twitter som egen læring (personal learning network) er også nyttig. Her følger man personer, organisasjoner, nettsider etc. som poster om tema som man ønsker å lære mer om. F.eks. ønsker man å lære seg mer om medisin. Da følger man personer som er fremtredende i medisin, studier og organisasjoner innenfor tema.

Hvis man har noe man brenner for eller ønsker at andre skal høre hva du ønsker å si, så kan du bruke Twitter til å formidle budskapende dine. Budskapende er vanligvis da innenfor et gitt tema eller interesse.


Hva kjennertegner de personene som utnytter Twitter effektivt ? 


Nettverksbygging handler om å treffe flere folk med samme interesse som deg selv. Personer velger derfor ofte ut hvilke interesseområder man ønsker å bidra i. De har ulike kriterier som avgrenser hvem man ønsker å følge. Spør deg selv følgende:

  • Hvem ønsker jeg å treffe på Twitter ?
  • Hvilke budskap ønsker jeg å formidle ? 
  • Hva vil jeg med min tilstedeværelse på Twitter ?
  • Hvordan skal jeg formidle mitt budskap ?

Personer som bruker Twitter effektivt er veldig bevist på dette.

  •  De følger personer, organisasjoner, firmaer etc. innenfor sitt interessetema.
  •  De formidler budskap som de tror sine følgere ønsker å lese.
  •  De viser sin profil i henhold til det budskapet de ønsker å formidle.
  •  De engasjerer seg i budskap som blir formidlet innenfor sitt området.


Hvordan skal jeg få følgere på Twitter ?


Det finnes dessverre ikke noe enkel youtube video som kan forklare deg hvordan du får følgere på Twitter. Det er ikke antallet som er viktig, men heller kvaliteten på de som er i nettverket ditt. Det finnes drøssevis av filmer og nettsider som prøver å fortelle deg hvordan du skal få mange følgere. Du kan til og med kjøpe deg følgere i tusentall. Det finnes mange humbug nettsider som vil gi deg 1000 følgere for 10 dollar.  Det vil sikkert se flott og fancy ut på din Twitter konto, men disse følgerene gi deg null verdi. Så det er ikke antall følgere, men kvaliteten og relevansen på følgerne dine som vil gi deg verdi.





Man skal ikke være "flau" over å ha få følgere hvis verdien på disse følgerne er stor. Det er bedre å ha 70 verdifulle følgere enn 1000 som ikke har noen verdi. En verdifull følger hører og leser det du Twittrer og den vil kanskje viderformidle budskapet ditt også. Den verdifulle følgeren vil engasjere seg i deg og dine interesser. Hvordan får jeg da flere verdifulle følgere ?


1. Presentasjon
I første omgang er det viktig å presentere deg selv på en verdifull måte. Det er viktig at profilen din representerer deg skikkelig med beskrivende informasjon om deg selv, et bildet som representerer deg og at du har lagt til sted der du kommer fra.






2. Finn og Følg
For å skape deg et nettverk trenger du å følge personer. Finn og følg relevante personer. Igjen er det ikke snakk om antall, men relevans. Hvis du virker interessant vil veldig mange følge deg tilbake. For å finne aktuelle personer kan du bruke #Hashtags med tema du ønsker å følge eller bruke diverse verktøy som kan hjelpe deg. Det finnes flere verktøy som man kan bruke, og folk har forskjellige favoritter. Wefollow er et eksempel på et slikt verktøy. Finn de personene som har størst innflytelse. Se hvem de følger og hvilke følgere de har. Følg disse personene.




3.Del innhold
Del innhold som interesserer ditt nettverk. Jo mer interessant innhold du deler til ditt nettverk, jo mer interessert vil følgerne dine bli. Er det brukere som syns det du poster er bra vil de kanskje reTweete posten din. Da vil flere brukere kunne lese posten din og du vil kanskje få flere følgere. Å bruke riktige #Hashtags når du poster er også viktig. Flere brukere bruker ulike verktøy der de fanger opp bestemte #Hashtags som er innefor deres interesseområdet. Hyppighet er også en nøkkel på Twitter. For å ikke drukne postene dine i tusenvis av poster er hyppighet en viktig faktor for å bli lagt merke til. 1 post om dagen er for lite. Noen automatisere også postingen sin. Dette er veldig normalt og man ser det særlig ofte når det er enkeltpersoner som poster mye. Problemet med automatisering er at man må likevel følge med på postene sine slik at man kan svare på eventuelle spørsmål. Det blir da en vurderingssak om man ønsker å automatisere eller ikke.






4. Engasjer deg
Engasjer deg både i og utenfor Twitter. Start diskusjoner med ulike #Hashtags og vær delaktig i diskusjoner. Brukere vil se ditt engasjement og følge deg. Også utenfor Twitter kan du vise ditt engasjement ved f.eks å bruke Skype, video eller rett og slett møte mennesker i forum med samme interesse som deg. Dette vil øke din troverdighet på Twitter og gi deg flere følgere.





Verktøy til hjelp


Her har jeg lagd en kort liste over verktøy som kan hjelpe deg på Twitter.

Finn og organiser Følgere:
WeFollow
Tweepi

Hold oversikt og posting:
Hootsuite
Buffer
Tweetdeck



Kommenter gjerne under og si hva dere mener om hva som er god nettverksbygging på Twitter. Legg også gjerne ingen gode verktøy, så poster jeg dem i en oppdatering.